CONGEE NA WZMOCNIENIE

CONGEE NA WZMOCNIENIE

Z końcem stycznia rozpoczyna się Dojo czyli 18-dniowy okres przejściowy między zimą i wiosną, czas panowania Przemiany Ziemi. Czas Dojo zarządza harmonijnymi zmianami pór roku. W danej porze roku mogą się ujawniać problemy z przyporządkowanymi jej narządami i jest to najlepszy czas do ich leczenia.

Panowanie Ziemi na początku każdej pory roku daje więcej okazji do wzmocnienia jej narządów, Śledziony i Żołądka przez odpowiedni sposób odżywiania. To pozwoli łagodniej wejść w nową porę roku i zapobiec wiosennemu zmęczeniu i pogorszeniu samopoczucia. Tym bardziej, że wiosna to pora roku, kiedy organizm sam dąży do oczyszczenia, stąd częste infekcje o tej porze roku. Warto wesprzeć organizm już w czasie Dojo. Congee – hsi-fan to potrawa, którą w Chinach jada się na śniadanie. To wodnista papka lub kleik składający się z garści ryżu, gotowanego przez kilka godzin w dużej ilości wody. Walory zdrowotne tej potrawy są spore.Potrawa jest łatwo strawna i łatwo przyswajalna. Wzmacnia krew i energię Qi, harmonizuje trawienie. Ma działanie odżywcze, chłodzące i łagodzące. Za Paulem Pitchfordem cytuję: “ponieważ krew i energia osób cierpiących na choroby przewlekłe są często znacznie osłabione, osoby te są bardziej podatne na zapalenie i inne objawy gorąca wynikającego z niedoboru płynów Yin. Dlatego też chłodzące, łagodzące i stymulujące właściwości congee są dla nich szczególnie korzystne.”Dla tych, których potrawa ta nadal nie zachęca – można do niej dodawać to co serce wam podopowiada, to czego was organizm potrzebuje. Wsłuchajcie się w siebie 🙂 Ale podpowiadam:

congee z pestkami moreli: zalecane w przypadku kaszlu i astmy, usuwają flegmę i gazy jelitowe

congee z marchewką: wspiera trawienie i eliminuje wzdęcia

congee z z kasztanami jadalnymi: pobudza pracę nerek, wzmacnia kolana i lędźwia

congee z koprem włoskim: łagodzi niestrawności żołądkowe, usuwa gazy, leczy przepuklinę

conge z imbirem: ogrzewa wewnętrznie organizm, ma działanie bakteriobójcze, stosowany w przypadku osłabienia układu pokarmowego; biegunki, wymioty, niestrawność

congee z fasolką mung: działa ochładzająco, szczególnie wczasie letniego gorąca, obniża temperaturę w stanach gorączkowych ; łagodzi pragnienie

congge z nasionami sezamu: nawilża jelita, leczy reumatyzm

I wiele innych. Wybierz te, które Ci najbardziej smakują.

Czas przygotowania:

  • 4 godziny

Składniki:

  • 1 szklana białego ryżu (do kupienia tu:)
  • 10 szklanek zimnej wody

Ryż zalewamy wodą i gotujemy na małym ogniu 4 godziny. Dobrze jest użyć do gotowania większy garnek, ponieważ woda w garnku lubi się pienić 🙂 Gotowe congee to 4-5 porcji.

Smacznego!

Drukuj